Toți împreună, servind aviația civilă

În prezent, AACR este în proces de preluare a noului avion de calibrare Beechcraft King Air 350i, care va înlocui vechiul Beechcraft King Air 350, "Colorici". Noul avion este dotat cu o avionică de ultima generație tip "glass cockpit" Proline Fusion. Toate informațiile de zbor și navigație sunt integrate pe trei display-uri touchscreen, care îmbunătățesc semnificativ eficiența echipajului și contribuie la o siguranță sporită a zborului. Noul avion are două motoare turbopropulsoare Pratt & Whitney PT6A-60A de câte 1050 CP, care îi oferă o viteză maximă de croazieră de 578 km/h, un plafon maxim operațional de 10.600 m. Avionul are o greutate maximă la decolare de 6,8 tone și o rază maximă de acțiune de aproximativ 3.300 km. Noul avion este echipat cu un sistem automat de verificări din zbor (AFIS) UNIFIS 3000, care permite supravegherea și verificarea din zbor cu înaltă precizie a mijloacelor de navigație aeriană.

Aeronavele, fie cele de transport pasageri, sau de altă categorie (utilitare, de căutare / salvare, de antrenament, etc), folosesc mijloace de navigație aeriană, însemnând și navigație pe rută, și navigație în zona terminală - sosirea la aterizare. Aceste mijloace de navigație aeriană, în mod uzual, funcționează pe baza semnalelor de radiofrecvență - care pot fi supuse interferențelor sau bruiajelor, fie datorită factorilor externi, fie datorită uzurii sau dereglării echipamentelor. Este necesar în special ca mijloacele de radionavigație (ILS) folosite pentru sosirea la aterizare în condiții meteo grele să fie în bună stare de funcționare - sunt ușor de imaginat consecințele posibile în situația în care în procedura de aterizare aeronava urmărește un semnal ILS fără precizia necesară, care ar ghida aeronava în lateralul pistei sau sub panta normală de aterizare unde apare pericolul lovirii eventualelor obstacole.

Serviciul Supraveghere și Verificări din Zbor Mijloace PNA -Tc, din cadrul AACR are ca misiune efectuarea supravegherii și verificării din zbor a acestor mijloace de navigație aeriană aflate la sol (VOR, ILS, DME, PAPI, etc.) pentru a determina acuratețea funcționarii lor. Activitatea se desfășoară, de obicei, în colaborare strânsă cu echipele tehnice ROMATSA / aeroport aflate la sol. În cazul în care, la o verificare, se constată ca un echipament nu funcționează în mod corespunzător, corecțiile necesare se efectuează în timpul zborului de către echipa aflată la sol pe baza datelor transmise din avion. În cazul în care corecția nu este posibilă la acel moment, reglajele se fac ulterior, mijlocul respectiv fiind temporar suspendat.

Aeronava și sistemul automat de verificări din zbor (AFIS) are, de asemenea, capabilitatea de a efectua verificarea din zbor atât a procedurilor de zbor convenționale cât și a procedurilor de zbor bazate pe sistemul global de navigație satelitară (GNSS).

În cazul instalării unor noi mijloace de navigație aeriană, pentru autorizarea acestora, Serviciul Supraveghere și Verificări din Zbor Mijloace PNA -Tc efectuează o serie de verificări extinse pentru reglarea parametrilor mijloacelor în vederea asigurării preciziei necesare desfășurării zborurilor în bune condiții de siguranță.

Până în prezent Serviciul Supraveghere și Verificări din Zbor Mijloace PNA -Tc a operat vechiul avion de calibrare YR-CAA "Colorici", care a acumulat peste 11.000 ore de zbor de-a lungul unei cariere de peste 20 ani. Majoritatea acestor ore s-au executat în timpul verificărilor din zbor pentru mijloacele de apropiere de tip ILS, care implică apropieri repetate urmate de ratarea simulată a aterizării. În aviație, repetarea procedurii de apropiere cu ratare prezintă un risc ridicat în operare, deoarece aeronava este expusă mult mai des fazelor critice ale zborului (apropiere urmată de ratare) cât și riscurilor asociate zborului la joasă înălțime (impact cu păsări, obstacole, etc), la intervale de timp mult mai mici decât în misiunile de zbor obișnuite.

În trecut, activitatea de verificări din zbor a fost efectuată de AACR cu o aeronavă de verificări din zbor tip AN-24, înmatriculată YR-BMK. Aceasta a fost pierdută în mod tragic, împreună cu întreg echipajul, în data de 22.02.1996 la Baia Mare, în timpul desfășurării unei misiuni de verificare din zbor.