Toți împreună, servind aviația civilă

ÎNTREBĂRI FRECVENTE (FAQ)

ERATĂ - ÎNTREBAREA NR. 13

  1. Care sunt actele normative pe care trebuie să le respect atunci când folosesc un UAS?

În vederea utilizării unei aeronave fără pilot la bord (UAS) trebuie să luăm în considerare :

  • Regulamentele europene aplicabile acestei activități: Regulamentul (UE) nr. 2019/945 ”privind sistemele de aeronave fără pilot la bord și operatorii de sisteme de aeronave fără pilot la bord din țări terțe” și Regulamentul (UE) nr. 2019/947 ”privind utilizarea aeronavelor fără pilot la bord”. Toate regulamentele europene de aviație civilă conțin AMC (Mijloace Acceptabile de Conformare) și GM (Materiale de Ghidare); și
  • Cadrul normativ național aplicabil UAS:  Legea 21 privind Codul aerian al României și HG 912/2010 privind autorizarea zborurilor.

 

  1. Cărui tip de aeronavă fără pilot la bord le sunt aplicabile aceste acte normative?

Actele normative mai sus menționate sunt aplicabile pentru toate tipurile de UAS.

Menționăm faptul că UAS se referă atât la aeronava utilizată, cât și la echipamentul prin care este controlată aceasta (unitatea de comandă sau command unit).

Există o varietate de UAS, în funcție de caracteristicile constructive ale acestora  (aripă fixă, aripă rotativă, multirotor, balon, etc.).

  1. Când este considerată jucărie o aeronavă fără pilot la bord ?

O aeronavă fără pilot la bord este considerată jucărie atunci când este destinată copiilor de până la 14 ani și respectă prevederile Directivei 2009/48/EC. Conformarea unei aeronave fără pilot la bord cu directiva mai sus menționată se bazează pe declarația de conformitate emisă de producător.

  1. Ce înseamnă operator UAS?

Operatorul UAS este o persoană fizică sau juridică care operează sau intenționează să opereze una sau mai multe UAS . Un operator UAS poate fi în același timp și pilot UAS.

Exemplu: O persoană care pilotează un UAS pentru o companie este pilotul UAS. Compania este operatorul UAS.

  1. Care este diferența dintre un UAS autonom și un UAS automat?

Un UAS autonom este o aeronavă fără pilot la bord care efectuează  operațiunea  în siguranță fără nici un fel de intervenție externă (ex: intervenția unui pilot). Acesta este comandat de un sistem de inteligență artificială, care gestionează toate situațiile neprevăzute sau situațiile de urgență.

În cazul unui UAS automat, toate etapele zborului sunt predefinite de către pilotul UAS înainte de începerea operațiunii.

Utilizarea UAS automat este permisă în toate categoriile de operațiuni UAS, în timp ce UAS autonome nu sunt acceptate în categoria ”deschise”.

  1. Ce reprezintă sintagma de ”persoane neimplicate”?

Persoanele neimplicate sunt persoane care nu participă sau nu sunt implicate în operațiunea UAS și nu cunosc instrucțiunile și procedurile operatorului UAS. O persoană este implicată dacă decide să ia parte la operațiunile UAS și cunoaște riscurile aferente.

  1. Ce reprezintă o mulțime de oameni?

O mulțime de oameni reprezintă o adunare în care persoanele nu se pot dispersa din cauza densității populației.

Exemple de mulțimi:

  • Evenimente sportive, culturale religioase sau politice;
  • Plaje sau parcuri aglomerate;
  • Străzi, magazine stradale, etc;
  • Stațiuni.

8. Pot zbura deasupra persoanelor?

Atunci când operați în categoria „deschise”, nu aveți voie să zburați deasupra persoanelor neimplicate, cu excepția cazului în care aveți un UAS construit privat cu o greutate sub 250g sau unul achiziționat  de pe piață, cu marca CE și etichetă de identificare a clasei 0 sau 1. În orice caz, încercați să reduceți cât mai mult posibil timpul în care zburați deasupra oamenilor. Dacă aveți o dronă cu marca C2, și efectuați operațiuni în subcategoria A2, ca regulă generală, păstrați UAS la o distanță laterală de orice persoană neimplicată care nu este mai mică decât înălțimea de zbor (aceasta este „Regula 1:1”, adică dacă UAS zboară la o înălțime de 40 m, distanța de la orice persoană neimplicată ar trebui să fie de cel puțin 40 m) și să nu zboare niciodată mai aproape de 30 de metri pe orizontală, de orice persoană neimplicată. Dacă drona dvs. este echipată cu funcția de viteză redusă și aceasta este activă, puteți zbura aproape, la 5 metri de persoanele neimplicate.

Distanța de persoanele neimplicate în cazul zborului cu o dronă de clasă C2 

În toate celelalte cazuri (drone cu eticheta de identificare a clasei 3, 4, 5 sau 6 sau construite în mod privat și cu o greutate mai mare de 250 g), trebuie să vă asigurați că nu există persoane neimplicate în zona operațiunii.

Art 4 (1)(c) și UAS.OPEN.040 din Regulamentul UE 2019/947

 

  1. Mai trebuie să identific/înmatriculez aeronava fără pilot la bord?

Un UAS se înmatriculează doar dacă este utilizat pentru operațiuni UAS în categoria certificată.

Dacă operațiunea UAS este în categoria “deschise” sau categoria „specifice”, atunci operatorul UAS trebuie să se înregistreze și să-și declare aeronavele. Înregistrarea operatorilor UAS poate fi efectuată pe site-ul: https://www.caa.ro/ro/pages/drone, unde poate fi accesată Platforma online dedicată acestui scop.

  1. Ce se întâmplă după ce mă înregistrez ca operator?

După înregistrare, operatorul UAS primește un număr unic de înregistrare, care trebuie inscripționat, prin intermediul unui sticker, pe fiecare UAS deținut. Acest număr unic trebuie introdus și în sistemul de identificare de la distanță al noilor generații de UAS, care dețin o etichetă de clasă C0-C6 .

  1. Înregistrarea operatorului este recunoscută în Europa?

Precizăm că înregistrarea operatorului se poate face doar în statul de reședință, iar  numărul unic de înregistrare este recunoscut de către toate statele membre ale Uniunii Europene.

  1. Cum pot să pilotez un aeromodel?

Persoanele implicate în aeromodelism:

  • în cadrul unui club, asociație sau federație) de aeromodelism, care a primit din partea AACR o autorizație de operare, în conformitate cu prevederile art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 2019/947. Membrii unei trebuie să respecte procedurile interne și specificațiile din autorizație. În autorizație se vor specifica condițiile de operare conform prevederilor din Regulamentul (UE) nr. 2019/947.
  • ca persoană neafiliată, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 2019/947 pentru operațiuni UAS în categoria “deschise” sau „specifice”.

 

  1. Pot opera un UAS în orice zonă?

Operatorii UAS au obligația de a verifica existența unor restricții în zona de operare. Restricțiile în vigoare la nivel național pot fi accesate pe pagina de internet a AACR în secțiunea „Drone” https://www.caa.ro/ro/pages/drone.

Accesul unui UAS într-o zonă cu restricții se poate face doar cu aprobarea entității care a impus restricția.

ERATĂ:

Într-o zonă restricționată nu pot fi derulate operațiuni în categoria “deschise”.

Într-o zonă restricționată pot fi derulate operațiuni în categoria “deschise” dacă sunt respectate limitările acestei categorii și au fost obținute în prealabil:

  • aprobarea entității care a impus restricția;
  • avizul MApN pentru activități de filmare/fotografiere aeriană.

 

  1. Care este vârsta minimă de la care poate fi operat un UAS?

Vârsta minimă pentru piloții la distanță din categoriile „deschise” și „specifice” este de 16 ani. Pentru zborul unei drone cu marca CE clasa 0 în subcategoria A1, nu există o vârstă minimă.

Art 9 din Regulamentul UE 2019/947

  1. Este necesar să dețin o asigurare față de terți?

Un operator UAS trebuie să dețină o astfel de asigurare, dacă masa maximă la decolare a aeronavei utilizate depășește 20 kg.

  1. Cum determin dacă operațiunea este în categoria ”deschise”?

O aeronavă fără pilot la bord poate fi operată în categoria „deschise” atunci când:• are una dintre etichetele de identificare a clasei 0, 1, 2, 3 sau 4; sau• este construită privat și greutatea sa este mai mică de 25 kg; sau• este achiziționată înainte de 1 ianuarie 2023, fără etichetă de identificare a clasei;• operațiunea nu se desfășoară  deasupra persoanelor, cu excepția cazului în care aeronava deține o etichetă de identificare a clasei sau este mai ușoară de 250 g. (Vă rugăm să consultați subcategoriile de operațiuni: A1, A2 și A3 pentru a afla unde puteți zbura cu drona dvs.);• aeronava este menținută în vizibilitate directă (VLOS) sau pilotul la distanță este asistat de un observator UAS;• zboară la o înălțime de cel mult 120 de metri;• nu transportă bunuri  periculoase și nu aruncă niciun material.

Art 4, art 5(1), art 20 și Partea A din Regulamentul UE 2019/947, Părțile de la 1 la 5 din Anexa la Regulamentul UE 2019/945

  1. În ce subcategorie de operațiuni din categoria deschisă mă încadrez?

Subcategoria

Clasa de identificare

A1

În afara zonelor urbane sau în zone urbane dar nu deasupra mulțimilor

Clasa de identificare 0 sau 1

UAS construit privat cu

MTOM<250 g

Viteza < 19 m/s

UAS fără clasă de identificare cu MTOM <250 grame incluzând combustibilul și sarcina utilă

A2

Distanța față de persoane de minim 5 m (sau 30 metri depinzând de caracteristicele UAS)

Clasa de identificare 2

A3

În afara zonelor urbane (150 metri față de zone dens populate, rezidențiale, comerciale sau recreaționale)

Clasa de identificare 2, 3, 4

Construcție privată cu MTOM < 25 kg

Viteza < 19 m/s

 

  1. Care sunt cerințele de operare pentru fiecare subcategorie de aeronave fără pilot la bord pe care a fost aplicată eticheta de clasă?

Subcategoria A1 – Clasa C0

UAS din clasa C0 pot fi operate în A1, dar trebuie ca zborurile peste populație să fie limitate .

 

Subcategoria A1-Clasa C1

UAS din clasa C1 pot fi operare în A1, dar trebuie ca zborurile peste populație să fie limitate.

Subcategoria A2

UAS cu clasa de identificare C2 pot fi operate în subcategoria A2. Acest lucru înseamnă că pot fi operate în zone urbane, dar operațiunile UAS se efectuează la o distanță sigură față de orice persoană neimplicată în operațiune. Ca o regulă, distanța minimă față de persoanele neimplicate în operațiunea UAS este egală cu înălțimea la care se efectuează operațiunea (regula 1:1 – dacă înălțimea este de 30 m distanța față de persoanele neimplicate este de 30 metri).

Subcategoria A3

UAS aparțind  claselor de identificare C3, C4 sau sunt de construcție privată cu o greutate de până la 25 de kg pot fi utilizate în subcategoria A3. Acestea nu vor fi operate în zone urbane și zborul dronei va fi efectuat la 150 metri față de zonele rezidențiale, comerciale sau industriale. Operațiunile UAS nu vor fi efectuate peste persoane neimplicate în operațiune.

19. Care sunt limitările categoriei deschise pentru aeronave fără pilot la bord care nu dețin eticheta de clasă (valabile până la data de 1 ianuarie 2023)?

UAS

Operațional

Operator/pilot dronă

Clasa

MTOM

Subcategoria

Restricții operaționale

Înregistrarea operatorului de drone

Competențe pilot la distanță

Vârsta minimă

De construcție privată

<250g

A1 (poate deasemenea zbura în categoria A3)

-nu zboară deasupra persoanelor neimplicate (dacă se întâmplă, trebuie minimizat timpul);

-nu zboară deasupra mulțimilor de oameni

Nu, dacă nu are camera/sensor și drone nu este jucărie

-nu este necesară instruire

Nu este vârstă minimă

Dronă fără clasă de identificare

<500

Da

-citește manualul utilizatorului;

-efectuează instruirea și examinarea la AACR

16

Dronă fără clasă de identificare

<2kg

A2 (poate deasemenea zbura în categoria A3)

-nu zboară deasupra mulțimilor de oameni;

-păstrează distanța orizontală de 50m de persoanele neimplicate

Da

-citește manualul utilizatorului;

-efectuează instruirea și examinarea la AACR

16

Dronă fără clasă de identificare

<25kg

A3

-nu zboară în apropierea persoanelor;

Zboară în afara zonelor urbane (150m Distanță)

Da

-citește manualul utilizatorului;

-efectuează instruirea și examinarea la AACR

16

 

20.   Toți piloții la distanță sunt obligați să se instruiască pentru a pilota o dronă?

Da, trebuie să aveți o pregătire corespunzătoare categoriei de dronă pe care urmează să o operați. Instruirea nu este necesară în situația în care utilizați drone foarte ușoare:

  • dacă drona poartă eticheta de clasă C0, trebuie doar să fiți familiarizați cu instrucțiunile producătorului; sau
  • dacă drona are o greutate mai mică de 250 g și este construită privat (de dumneavoastră), nu vi se cere să efectuați nicio instruire.

UAS.OPEN.020 din Regulamentul UE 2019/947

Cu toate acestea, toți ceilalți piloți la distanță trebuie să urmeze instruirea necesară.Aceasta înseamnă că, în categoria „deschise”, toți piloții la distanță care zboară în subcategoriile A1, A2 și A3, înainte de zbor sunt obligați:

  • să fie familiarizați cu manualul producătorului;
  • să parcurgă un curs de formare online oferit de AACR (vă rugăm să consultați site-ul web https://rpas.ro/); și
  • să finalizeze cu succes o testare online de cunoștințe teoretice (ulterior instruirii online).

Testul constă în 40 de întrebări cu răspuns multiplu care evaluează cunoștințele teoretice.După parcurgerea etapelor mai sus menționate, AACR va emite o dovadă de finalizare a instruirii online care vă permite să zburați în subcategoriile A1 și A3.

UAS.OPEN.020 din Regulamentul UE 2019/947

Dacă intenționați să operați în subcategoria A2, față de cele prezentate anterior, trebuie să:

  • completați pregătirea practică pentru a vă familiariza cu UAS-ul dumneavoastră și pentru a vă asigura că atingeți un nivel bun de control. Acest lucru trebuie efectuat într-o zonă în care nu puneți în pericol siguranța altor persoane;și
  • susțineți și promovați un examen suplimentar de cunoștințe teoretice.

Testul constă în 30 de întrebări cu răspuns multiplu, care evaluează cunoștințele cu privire la atenuarea riscurilor la sol, meteorologie și performanța zborului.La finalizare, AACR emite un certificat de competență de pilot la distanță pentru subcategoria A2.

UAS.OPEN.030 din Regulamentul UE 2019/94720.  

21. Ca pilot la distanță trebuie să îmi înregistrez timpul de zbor?

Pentru a putea demonstra experiența deținută, puteți să vă mențineți o evidență proprie a tuturor zborurilor efectuate și a timpilor de zbor.

Procedura-CPD Capitolul 1 art 1.5.

22. Cine emite certificatul de competență a pilotului la distanță pentru categoria „deschise” și pentru cât timp este valabil?Pentru categoria „deschise” sau categoria ”specifice” în baza scenariilor standard, AACR este  responsabilă pentru eliberarea certificatelor de competență în România. Un certificat pentru competența de pilot la distanță este valabil 5 ani. În cazul în care revalidarea se efectuează înainte de expirarea certificatului, pilotul la distanță poate participa la un seminar oferit de AACR, în caz contrar, competențele trebuie să fie demonstrate din nou.

UAS.OPEN.070(1) din Regulamentul UE 2019/947 

23. Certificatul de competență pentru categoria „deschise” va fi recunoscut în toată Europa?

Da, certificatul de competență obținut într-un stat membru EASA va fi recunoscut în toate celelalte state membre EASA.

24. Este necesar să solicit AACR o autorizație de zbor pentru operațiuni în categoria deschisă ?

Un operator UAS care efectuează operațiuni în categoria ”deschise” nu trebuie să solicite AACR nicio autorizare.

Din punct de vedere al autorizării activităților de zbor, având în vedere actele normative mai sus menționate operatorul/pilotul la distanță trebuie să respecte prevederile:

  • 14 din Legea 21/2020 privind Codul aerian referitor la stabilirea punctului de decolare/aterizare în cazul activităților de zbor în care sunt implicate aeronave fără pilot la bord;
  • 13, alin. (3) din Legea 21/2020 privind Codul aerian referitor la regimul de înălțime;
  • 15, alin. (2) și (3) din Legea 21/2020 privind Codul aerian referitor la interzicerea survolării zonelor dens populate/adunări de oameni sau a obiectivelor aparținând structurilor din sistemul național de apărare, ordine publică sau securitate națională;
  • procedurii de autorizare detaliată în Hotărârea Guvernului nr. 912/2010 (pentru activitățile de zbor din categoriile “deschise” și “specifice”).

25. Care sunt responsabilitățile unui operator UAS din categoria ”deschise”?

Un operator UAS care efectuează operațiuni în categoria ”deschise” trebuie:

  • să se asigure că însemnele sale de înregistrare (sticker) sunt vizibile pe toate UAS deținute și că același număr va fi utilizat și pentru identificarea electronică de la distanță;
  • să dezvolte proceduri de operare (proceduri scrise sunt obligatorii când un operator UAS angajează mai mulți piloți UAS. Dacă există un singur pilot, atunci acesta trebuie să respecte prevederile din manualul producătorului);
  • să se asigure că nu există interferențe radio ce pot perturba transmisia de comandă și control către UAS;
  • să desemneze câte un pilot UAS pentru fiecare operațiune; trebuie să fie desemnată o persoană responsabilă pentru fiecare operațiune;
  • să se asigure că pilotul UAS și persoanele implicate în operațiunile UAS cunoasc procedurile operatorului, manualul producătorului (manualul de utilizare al UAS) , dețin competențele necesare și au informațiile complete referitoare la zonele geografice;
  • să se asigure că hărțile UAS sunt actualizate;
  • să se asigure că UAS are o declarație de conformitate și că are clasa de identificare (de la C0 la C4) menționată pe UAS sau, în cazul unui UAS fără clasă de identificare, să respecte limitările operaționale specifice acestei categorii de aeronave;
  • să se asigure că persoanele implicate în operațiune cunosc riscurile ce implică operarea în subcategoriile A2 și A3.

 UAS.OPEN.050

26.   Care sunt responsabilitățile mele ca pilot la distanță în categoria „deschise”?

Ca pilot la distanță, înainte de zbor trebuie să:

• finalizați instruirea și examinarea necesare pentru tipul de operațiune pe care vreți să o efectuați;

• aveți informații relevante și actualizate despre zonele geografice publicate (https://flightplan.romatsa.ro/init/drones);

• verificați existența obstacolelor și prezența persoanelor care nu sunt implicate în operarea aeronavei (cu excepția cazului în care operați în subcategoria A1 cu o dronă având masa mai mică de 250 g construită în mod privat sau cu o dronă cu clasa de identificare C0);

• verificați dacă drona este potrivită pentru operațiunea pe care o veți efectua;

• verificați dacă telecomanda funcționează corect (dacă este cazul); și

• asigurați-vă că greutatea maximă a aeronavei se încadrează în limita categoriei sau subcategoriei operațiunii.

Ca pilot la distanță, în timpul zborului în categoria „deschise” trebuie să:

• nu folosiți drona când nu sunteți apt din cauza consumului de substanțe psihoactive/halucinogene sau alcool, sau inadecvat din cauza bolii;

• țineți drona la o distanță astfel încât să o puteți vedea clar. Puteți utiliza un observator UAS pentru a scana spațiul aerian atunci când efectuați operațiuni ”FPV”. Observatorii UAS trebuie să fie amplasați alături de dvs., astfel încât să poată comunica imediat în cazul în care văd un obstacol și să vă ofere instrucțiuni pentru aterizare;

• dacă dumneavoastră sau observatorul UAS vedeți o aeronavă cu echipaj uman la bord, asigurați-vă că sunteți departe de ea. Dacă aveți vreo îndoială cu privire la operațiune, trebuie să aterizați imediat;

• operați drona în conformitate cu manualul de utilizare al producătorului;

• respectați procedura operatorului; și

• nu operați acolo unde este în desfășurare un serviciu de intervenție de urgență (de exemplu, în cazul unui accident, păstrați-vă departe de acea locație, deoarece este posibil să fie necesară intervenția unui elicopter HEMS);

UAS.OPEN.060 din Regulamentul UE 2019/947

27.   Dacă mă încadrez în categoria „deschise”, voi putea să-mi pilotez vechea dronă după 31 decembrie 2020?

Da, de la 31 decembrie 2020 până la 1 ianuarie 2023, puteți opera drona fără etichetă de identificare de clasă în categoria „deschise”, în următoarele condiții:

• dronele cu MTOM mai mică de 500 g nu pot zbura deasupra oamenilor, iar competența pilotului este echivalentă cu cea pentru subcategoria A1;

• dronele cu MTOM mai mică de 2 kg pot zbura la 50 de metri sau mai mult (orizontal) de oameni și pilotul trebuie să urmeze o instruire echivalentă cu cea pentru subcategoria A2;

• dronele cu MTOM mai mică de 25 kg, pot zbura în zone libere, fără oameni, la 150 de metri sau mai mult departe de proprietăți, iar pilotul trebuie să urmeze o instruire echivalentă cu cea pentru subcategoria A3.

Cu toate acestea, după 1 ianuarie 2023, puteți opera în continuare drona fără etichete de identificare a clasei, numai în următoarele condiții:

• subcategoria A1 când greutatea maximă la decolare a dronei (MTOM) este mai mică de 250g; sau

• subcategoria A3 când greutatea maximă la decolare a dronei este mai mică de 25kg.

Art 20, Partea A la Regulamentul UE 2019/947 și Regulamentul UE 2019/945

 

28. Cum vor fi organizate concursurile de drone?

În mod normal, concursurile de drone vor fi organizate de către cluburile, asociațiile sau federațiile de aeromodelism. Operațiunile UAS efectuate de către acestea trebuie să respecte prevederile art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 2019/947.

Dacă un concurs nu va fi efectuat de către un club, asociație sau federație de aeromodelism, atunci acest concurs trebuie să se desfășoare conform limitărilor impuse de categoria ”deschise” subcategoria A3.

  1. Pot efectua activități comerciale în categoria ”deschise”?

Regulamentul (UE) nr. 2019/947 nu prevede nici un fel de restricții referitoare la derularea de activități  comerciale în cadrul acestor tipuri de operațiuni.

  1. Ce înseamnă să dețin proceduri operaționale?

Operatorul UAS trebuie să dețină manuale/proceduri care menționează modul de efectuare a zborurilor, zonele în care operează, riscurile existente pentru fiecare operațiune (atât pentru terți cât și pentru UAS sau operatorul UAS). Toate persoanele implicate în operarea UAS trebuie să cunoască procedurile operatorului . Pilotul UAS trebuie să se conformeze cu prevederile manualului/ procedurilor operatorului.  

UAS.OPEN.050

  1. Cum determin dacă operațiunea UAS se încadrează în categoria ”specifice”?

Un UAS poate efectua operațiuni UAS în categoria ”specifice” dacă:

  • depășește limitările categoriei ”deschise”;
  • Operatorul UAS dorește să efectueze operațiuni UAS în zonele geografice restricționate.

 

31. Ca rezident non-UE, competențele mele pentru categoria „deschise” sunt recunoscute în UE?

Până la data de 01.01.2023, AACR va recunoaște:

  • o dovadă de finalizare a instruirii online (A1/A3) și/sau un certificat de competență de pilot la distanță (A2) care atestă competența pilotului la distanță emis de un stat non membru UE;
  • programul de instruire teoretică și practică efectuate într-un stat non membru UE;
  • examinarea teoretică și evaluarea practică, în vederea emiterii dovezii de finalizare a instruirii online (A1/A3) și/sau a unui certificat de competență de pilot la distanță (A2), efectuate într-un stat non membru UE,

în următoarele condiții:

  • dacă autoritatea țării non-UE solicită la AACR această recunoaștere,
  • dovada de finalizare a instruirii online (A1/A3) și/sau certificatul de competență de pilot la distanță (A2) și toate celelalte documente anexate solicitării să fie în termen de valabilitate în statul care le-a emis.

În cazul neîndeplinirii tuturor cerințelor de mai sus va trebui să efectuați instruirea necesară înainte de a efectua operațiuni aeriene cu o dronă.

Procedura-CPD Capitolul 1 art 1.13.  

32. Toți piloții la distanță din categoria „specifice” sunt obligați să parcurgă materialele de instruire pentru a pilota o aeronavă fără pilot la bord?

Pentru operațiuni care se încadrează în categoria „specifice”, instruirea depinde de operațiunea pe care intenționați să o efectuați. Cu excepția cazului în care operațiunea se încadrează într-un scenariu standard, după evaluarea riscurilor, va trebui să propuneți AACR un curs de instruire/formare. Autoritatea va evalua, în fiecare caz, adecvarea instruirii și, dacă o confirmă în autorizația operațională, instruirea va deveni obligatorie.

Dacă operațiunea dvs. se încadrează într-un scenariu standard, pilotul la distanță trebuie:

  • să dețină un certificat de cunoștințe teoretice ale pilotului la distanță pentru funcționare în scenarii standard;
  • să dețină o acreditare de finalizare a pregătiri practice pentru STS-01/STS-02.

Pentru a face acest lucru, pilotul la distanță trebuie să finalizeze și să promoveze cu succes un curs de formare online.

UAS.SPEC.050 (d) și UAS.SPEC.060 (b) din Regulamentul UE 2019/947.

33. Cine emite certificatul de competență a pilotului la distanță pentru categoria „specifice” și pentru cât timp este valabil?

Pentru scenariile standard, în România responsabilă pentru eliberarea certificatelor este AACR. Un certificat pentru competența de pilot la distanță este valabil timp de 5 ani. În cazul în care revalidarea se efectuează înainte de expirarea certificatului, pilotul la distanță poate participa la un seminar oferit de AACR sau de o entitate recunoscută de aceasta, în caz contrar, competențele trebuie să fie demonstrate din nou.

Pentru operațiunile din categoria „specifice” care nu sunt acoperite de scenarii standard, instruirea va fi definită în autorizația operațională emisă de AACR.

Art 12 din Regulamentul UE 2019/947 și UAS.STS-01.020 

34. Certificatul de competență pentru categoria „specifice” va fi recunoscut în toată Europa?

Da, certificarea de competență obținut într-un Stat Membru al EASA va fi recunoscută în toate celelalte State Membre EASA.

35.   Care sunt responsabilitățile mele ca pilot la distanță în categoria „specifice”?

Ca pilot la distanță, înainte de zbor trebuie să:

  • finalizați instruirea și examinarea necesare pentru tipul de operațiune pe care vreți să o efectuați;
  • aveți informații relevante actualizate despre zonele geografice (https://flightplan.romatsa.ro/init/drones);
  • să verificați existența obstacolelor și prezența persoanelor care nu sunt implicate în funcționarea dronei (cu excepția cazului în care funcționează în subcategoria A1 cu o dronă construită în mod privat sau cu o dronă cu marca CE clasa C0;
  • verificați dacă drona este potrivită pentru zborul și operațiunea pe care o va efectua;
  • verificați dacă telecomanda funcționează corect (dacă este cazul); și
  • vă asigurați că greutatea dronei se încadrează în limita categoriei sau subcategoriei operațiunii intenționate;
  • vă asigurați că mediul de operare este compatibil cu limitările autorizate sau declarate; și
  • vă asigurați că serviciile de trafic aerian, utilizatorii spațiului aerian și alte părți interesate sunt informați cu privire la operațiunea intenționată.

Ca pilot la distanță, în timpul zborului în categoria „specifice”, trebuie să:

  • nu folosiți drona când nu sunteți apt din cauza consumului de substanțe psihoactive/halucinogene sau alcool, sau inadecvat din cauza bolii;
  • țineți drona la o distanță astfel încât să o puteți vedea clar, puteți utiliza un observator UAS pentru a scana spațiul aerian atunci când doriți să zburați cu vizualizare la prima persoană. Observatorii UAS trebuie să fie amplasați alături de dvs., astfel încât să poată comunica imediat în cazul în care văd un obstacol și să vă ofere instrucțiuni cum să aterizați imediat drona;
  • dacă dumneavoastră sau observatorul UAS vedeți o aeronavă cu echipaj uman la bord, asigurați-vă că sunteți departe de ea. Dacă aveți vreo îndoială cu privire la operațiune, trebuie să aterizați drona imediat;
  • respectați limitarea zonelor geografice;
  • operați drona în conformitate cu manualul de utilizare al producătorului;
  • respectați procedura operatorului; și
  • nu operați acolo unde este în desfășurare un serviciu de intervenție de urgență (de exemplu, în cazul unui accident, păstrați-vă departe de acea locație, deoarece este posibil să fie necesară intervenția unui elicopter HEMS);
  • respectați limitările autorizate sau declarate.

UAS.SPEC.060 din Regulamentul UE 2019/947

 

  1. Când efectuez operațiuni UAS în categoria ”specifice”, trebuie să dețin o autorizație înainte de fiecare zbor?

În categoria ”specifice”, operațiunile UAS pot fi efectuate:

  • în baza unui scenariu standard – operatorul UAS transmite o declarație, iar AACR transmite confirmarea acesteia;
  • în baza unei autorizații de operare – operatorul UAS transmite manuale, proceduri și evaluarea riscurilor, conform art. 11, iar AACR evaluează și, după caz, autorizează operațiunea. PDRA (predifined risk assessments) pot fi considerate ca proceduri pe care un operator UAS le poate implementa. Aceste PDRA sunt emise de către EASA ca amendamente la art. 11;
  • în baza unui Certificat de Operator UAS Ușor (LUC).

 

  1. Care sunt responsabilitățile unui operator UAS în categoria ”specifice”?

Un operator UAS care desfășoară operațiuni  în categoria ”specifice” trebuie să respecte prevederile UAS.SPEC.050 din Regulamentul UE 2019/947.

  1. Ce este un LUC (Certificat de Operator UAS Ușor)?

 Un operator UAS, persoană juridică, poate solicita AACR emiterea unui LUC, cât timp poate demonstra că este capabil să  își efectueze propriile evaluări de risc, să elaboreze manuale și să le aprobe singur. LUC este emis de către AACR, dacă respectivul operator poate demonstra că poate respecta toate prevederile Părții C din Regulamentul UE 2019/947, cu AMC și GM aferente, conform cărora pot fi acordate următoarele privilegii:

  • să efectueze operațiuni UAS în baza unui scenariu standard fără a mai transmite către AACR declarația de operare;
  • să emită propria autorizație pentru operațiunile UAS și să efectueze operațiuni UAS specifice PDRA, fără a transmite cererea de autorizație a operațiunii UAS la AACR.

39. Este necesar să dețin un certificat medical pentru pilotarea dronei mele?

Pentru piloții UAS care desfășoară operațiuni  în categoria ”deschise” nu este necesar un astfel de certificat. Pentru categoria ”specifice”, în urma evaluării riscurilor operaționale, certificatul medical ar putea fi necesar (vă recomandăm să consultați responsabilitățile pilotului UAS - întrebarea nr. 25).

40. În condițiile în care dețin un certificat de identificare emis de AACR pentru drona mea, mai este necesar să mă înregistrez ca operator pe platforma online?

Având în vedere modificările aduse cadrului legal privind operarea aeronavelor fără pilot la bord ca urmare a aplicării regulamentelor europene, toți operatorii UAS au obligația de a se înregistra pe platforma online, unde vor declara toate aeronavele cu care aceștia operează/intenționează să opereze, indiferent dacă acestea au fost sau nu identificate anterior.

41. Pot să pilotez o dronă dintr-un vehicul aflat în mișcare?

Puteți pilota drona, cu condiția să nu fiți dumneavoastră conducătorul vehiculului.
Suplimentar, viteza de deplasare a vehiculului trebuie adaptată astfel încât: să puteți menține în vizibilitate directă drona;  să puteți asigura permanent controlul acesteia; să conștientizați permanent ceea ce se întâmplă în jurul dumneavoastră și să vă mențineți orientarea.

AMC1 UAS.OPEN.060 (2) - Regulamentul UE 2019/947

 

Ultima actualizare: 30/06/2021, 08:14:58