Autoritatea Aeronautică Civilă Romană

Noile norme și proceduri de operare a aeronavelor fără pilot la bord, valabile pe întreg teritoriul Uniunii Europene au intrat în vigoare pe data de 31 decembrie 2020, astfel  Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr.  2019/947, din 24 mai 2019 privind normele și procedurile de operare a aeronavelor fără pilot la bord devine aplicabil începand cu acestă dată.

Regulamentul (UE) nr. 2019/947 împreună cu Regulamentele (UE) nr. 1139/2018 şi 2019/945 reprezintă baza gestionării problematicii aeronavelor fără pilot în întreg spaţiul UE, acestea introducând o schimbare fundamentală în modul de desfăşurare a activităţilor de zbor în care sunt implicate aeronavele fără pilot: evaluarea riscurilor acestor activităţi faţă de bunuri şi persoane aflate la sol.

Astfel, activităţile de zbor cu aeronave fără pilot se vor desfășura în funcţie de riscul operaţiunilor UAS pe care intenţionează să le desfăşoare pilotul la distanţă. În funcție de cele menționate, activitățile de zbor se vor încadra într-una din următoarele categorii: „deschis”, „specific” sau „certificată”. Pentru fiecare dintre aceste categorii, actul normativ european stabileşte cerinţe privind înregistrarea/înmatricularea aeronavelor, licenţierea piloţilor şi autorizarea operaţiunilor.În scopul respectării cadrului legislativ european, AACR a creat Platforma online - înregistrare operatori / licențiere piloți pentru operatorii de drone/UAS.

Astfel, în cazul operaţiunilor UAS specifice categoriei „deschis”, operatorul are obligaţia de a se înregistra pe Platforma online - înregistrare operatori / licențiere piloți şi de a ataşa pe toate aeronavele utilizate codul unic de identificare generat de aceasta, iar pilotul la distanţă trebuie să facă dovada competenţelor sale prin parcurgerea cu succes a instruirii şi examinării online. Operaţiunile UAS din această categorie se desfăşoară în zone desemnate în acest scop de statele membre.

Situaţia este diferită în cazul operaţiunilor UAS din categoria „specific”. Având în vedere că acestea se pot desfăşura inclusiv în zone urbane, ele sunt subiectul unor autorizaţii emise de către autorităţile naţionale de aviaţie civilă şi privesc atât operatorul cât şi pilot la distanţă.

Operaţiunile UAS din categoria „certificat”, operaţiuni ce includ transportul de persoane şi mărfuri, sunt de asemenea subiectul unor documente de autorizare emise de către autorităţile naţionale de aviaţie civilă şi privesc, aeronavele, operatorul cât şi personalul ce le deserveşte (piloţi, personal tehnic etc.). Emiterea acestor documente de autorizare se va efectua înconformitate cu actele normative aplicabile operaţiunilor de transport aerian (pasageri şi cargo), operaţiuni în care sunt implicate aeronave cu pilot la bord.

În condiţiile menţionate în Regulamentul (UE) nr. 1139/2018 şi având în vedere anumite particularităţi specifice, statelor membre au posibilitate de a impune restricţii operaţionale suplimentare faţă de cele menţionate în Regulamentul (UE) nr. 2019/947.

Informaţii suplimentare cu privire la acest subiect sunt disponibile în secţiunea „Drone” a paginii de internet a AACR.