Pregatirea necesara pentru licente part-FCL ne-comerciale

1.1. Pregatirea necesara pentru licente part-FCL ne-comerciale

Licenta de Pilot Aeronave Usoare – Avioane (LAPL(A)) si Elicoptere (LAPL(H))

O licenta LAPL se obtine prin completarea unui curs LAPL aprobat de catre AACR, curs desfasurat in cadrul unei ATO si este de minim:

(i) 30 ore de zbor pentru LAPL(A);
(ii) 40 ore de zbor pentru LAPL(H)
Privilegiile date de aceasta licenta sunt pentru a executa zbor in regim particular, fara remuneratie.
Licenta Pilot Particular – PPL (Avion si Elicopter)
O licenta PPL se obtine prin completarea unui curs PPL aprobat de AACR in cadrul unei ATO, cuprinzand minim 45 ore de zbor. Detinatorul unei licente PPL poate executa zbor in regim particular (fara a fi remunerat sau fara operare comerciala) cu exceptia cazului cand detine un FI valabil (Instructor de Zbor) sau FE valabil (Examinator de Zbor) si poate fi platit pentru instruirea in zbor sau, dupa caz, efectuarea unui test de indemanare.
Examinarea teoretica sustinuta la AACR in vederea obtinerii licentelor PPL se poate desfasura la cerere si in limba engleza.
Pregatirea necesara pentru licente Part-FCL comerciale
Pentru a fi angajat ca pilot (altul decat instructor pentru licente necomerciale) trebuie sa detina o licenta comerciala, CPL, ATPL sau MPL pe o categorie de aeronave apropiata.
Tipuri de cursuri care pot fi urmate pentru obtinerea licentelor comerciale pentru avioane si elicoptere:
Licentele comerciale pentru avioane si elicoptere pot fi obtinute in doua moduri:
(a) urmand un curs integrat, sau
(b) urmand un curs modular.
Cursul integrat (Avioane si elicoptere)
Cursul integrat este un curs complet la sol si in zbor de instruire condus de un ATO autorizat sa efectueze astfel de cursuri. Aceste cursuri complete ofera cele mai rapide mijloace de calificare pentru licente de pilot comercial.
Cursurile integrate permise sunt:
(i)  Avioane:
(a) Curs integrat pentru obtinerea MPL
Scopul cursului MPL integrat este de a pregati piloti la nivelul de competenta necesar pentru a le permite acestora sa opereze in calitate de copilot un avion multimotor multipilot cu turbopropulsie in conditii VFR si IFR in transport aerian. Cursul consta dintr-un minim de 240 de ore de instruire in zbor si 750 de ore de instruire teoretica. Cursul include, de asemenea, pregatire pentru operarea avioanelor cu echipaj multipilot.
(b) Curs integrat pentru obtinerea ATPL
Scopul cursului integrat ATP este de a pregati piloti la nivelul de competenta necesar pentru a le permite acestora sa opereze in calitate de copilot pe avioanele multipilot multimotor in transportul aerian comercial si pentru a obtine CPL(A)/IR. Cursul consta dintr-un minim de 195 de ore de instruire in zbor si 750 de ore de instruire teoretica. Cursul include, de asemenea, pregatire pentru operarea avioanelor cu echipaj multipilot.
(c) Curs integrat pentru obtinere CPL cu Calificare Instrumentala (IR)
Scopul cursului este de a pregati piloti la nivelul de competenta necesar pentru a opera avioane cu un singur pilot cu un singur motor sau multimotor, in transportul aerian comercial si pentru a obtine CPL(A)/IR. Cursul consta dintr-un minim de 180 de ore de instruire in zbor si 500 de ore de instruire teoretica.
(d) Curs integrat pentru obtinere CPL
Scopul cursului este de a pregati piloti la nivelul de competenta necesar pentru obtinerea unei CPL (A), cu exceptia instruirii pentru calificarea instrumentala. Cursul consta dintr-un minim de 150 de ore de instruire in zbor si 350 de ore de instruire teoretica.
(ii) Elicoptere:
(a) Curs integrat pentru obtinere ATPL cu Calificare Instrumentala (IR)
Scopul cursului este de a pregati piloti la nivelul de competenta necesar pentru a le permite acestora sa opereze in calitate de copilot pe elicoptere multipilot multimotor in transportul aerian comercial si pentru a obtine CPL(H)/IR. Cursul consta dintr-un minim de 195 de ore de instruire in zbor si 750 de ore de instruire teoretica. Cursul include, de asemenea, pregatire pentru operarea elicopterelor multipilot si cooperare in echipaj multiplu.
(b) Curs integrat pentru obtinere ATPL
Scopul cursului este de a pregati piloti la nivelul de competenta necesar pentru a le permite acestora sa opereze in calitate de copilot pe elicoptere limitate la zbor VFR, multipilot multimotor cu privilegii in transportul aerian comercial si pentru a obtine CPL(H). Cursul consta dintr-un minim de 150 de ore de instruire in zbor si 650 de ore de instruire teoretica. Cursul include, de asemenea, pregatire pentru operarea elicopterelor multipilot si cooperare in echipaj multiplu.
(c) Curs integrat pentru obtinere CPL cu Calificare Instrumentala (IR)
Scopul cursului este de a pregati piloti la nivelul de competenta necesar pentru a opera elicoptere cu un singur pilot multimotor si pentru a obtine CPL (H)/IR. Cursul consta dintr-un minim de 180 de ore de instruire in zbor si 500 de ore de instruire teoretica.
(d) Curs integrat pentru obtinere CPL
Scopul cursului este de a pregati piloti la nivelul de competenta necesar pentru a obtine CPL(H). Cursul consta dintr-un minim de 135 de ore de instruire in zbor si 350 de ore de instruire teoretica sau 200 de ore in cazul in care solicitantul este titularul unei PPL(H).
Curs modular (Avioane si elicoptere)
Cursurile modulare sunt concepute pentru persoanele fizice care nu doresc sa urmeze un curs de pregatire integrat, care doresc sa se antreneze in etape, pe o perioada de timp, prin finalizarea de module de pregatire. Pilotii care opteaza pentru pregatirea modulara trebuie sa detina o licenta de pilot privat valabil pentru categoria de aeronava respectiva.
Cursurile modulare disponibile pot fi:
(a) Avioane:
(i) Curs modular pentru obtinere CPL
Scopul cursului CPL(A) este de a pregati detinatorii de PPL(A) la nivelul de competenta necesar pentru obtinerea unei CPL(A), dar nu si in vederea obtinerii calificarii instrumentale sau orice alta specializare. Inainte de a incepe un curs modular un solicitant de CPL(A) trebuie sa fie titularul unei PPL(A), eliberat in conformitate cu Anexa 1 la Conventia de la Chicago. Inainte de a incepe pregatirea in zbor solicitantul trebuie sa fi finalizat 150 ore de zbor si a respectat conditiile necesare pentru eliberarea unei calificari de clasa sau de tip pentru avioanele multimotor, in cazul in care pentru testul de indemanare va fi utilizat un avion multimotor. Cursul consta dintr-un minim de 25 de ore de pregatire in zbor (30 de ore pentru solicitantii fara calificare de zbor de noapte (avion)) si 250 de ore de instruire teoretica. Pregatirea in zbor poate fi redusa cu 10 ore pentru detinatorii de Calificare Instrumentala (IR) valida. Solicitantul unei CPL(A) trebuie sa fi absolvit cel putin 200 ore de zbor.
(ii) Curs modular pentru Calificare Instrumentala (IR)
Scopul cursului modular de pregatire in zbor IR (A) este de a instrui pilotii la nivelul de competenta necesar pentru a opera avioanele in conditii IFR si IMC. Titularii de PPL(A) sau CPL(A), eliberat in conformitate cu PART-FCL si avand privilegiul de zbor pe timp de noapte, poate incepe pregatirea in zbor la un curs modular IR aprobat in conformitate cu PART-FCL. Cursul trebuie sa cuprinda minim 50 de ore de zbor instrumental pentru Single Engine IR (A), sau cel putin 55 de ore de zbor instrumental pentru Multi-Engine IR (A) si cel putin 150 de ore de instruire teoretica.
Titularul unei CPL(A) sau a unui Certificat de Completare a Cursului pentru modulul de baza de zbor instrumental, poate avea redusa valoarea totala a formarii necesare cu 10 ore.
(iii) Curs modular pentru ATPL
Solicitantii unei ATPL(A) care urmeaza pregatirea teoretica in cadrul unui curs modular trebuie sa detina cel putin o PPL(A) eliberata in conformitate cu Anexa 1 la Conventia de la Chicago si sa efectueze cel putin urmatorul numar de ore de pregatire teoretica:

  • pentru solicitantii titulari ai unei PPL(A): 650 de ore;

  • pentru solicitantii titulari ai unei CPL(A): 400 de ore;

  • pentru solicitantii titulari ai unei IR(A): 500 de ore;

  • pentru solicitantii titulari ai unei CPL(A) si ai unei IR(A): 250 de ore.

Pregatirea teoretica se efectueaza inainte de sustinerea testului de indemanare pentru ATPL(A).
(b) Elicopter:
(i)  Curs modular pentru obtinere CPL
Scopul cursului modular CPL(H), este de a instrui detinatorii de PPL(H) la nivelul de competenta necesar pentru eliberarea unei CPL(H), dar nu si in vederea obtinerii calificarii instrumentale sau orice alta specializare. Inainte de a incepe un curs modular de CPL(H), un solicitant trebuie sa fie titularul unei PPL(H), eliberat in conformitate cu Anexa 1 la Conventia de la Chicago.
Inainte de a incepe pregatirea in zbor solicitantul trebuie: sa fi finalizat 155 ore de zbor ca pilot in elicoptere, inclusiv 50 de ore ca PIC din care 10 ore vor fi de traversare; au respectat FCL.725 si FCL.720.H; si, pentru testul de indemanare va fi utilizat un elicopter multimotor.
Cursul consta dintr-un minim de 30 de ore de pregatire in zbor (35 de ore pentru solicitanti, fara o calificare de zbor de noapte (elicopter)) si 250 de ore de instruire teoretica. Pregatirea in zbor poate fi redusa cu 10 ore pentru detinatorii de Calificare Instrumentala (IR) valida. Solicitantul unei CPL(H) trebuie sa fi incheiat cel putin 185 de ore de zbor.
(ii) Curs modular pentru Calificare Instrumentala (IR)
Scopul cursului modular IR(H), este de a instrui piloti la nivelul necesar de competenta pentru a opera elicoptere in conditii IFR si IMC.
Titularii unei PPL(H) sau CPL(H), eliberat in conformitate cu PART-FCL si avand privilegiul de a zbura pe timp de noapte, poate incepe pregatirea in zbor pentru un curs modular IR aprobat in conformitate cu PART-FCL. Cursul trebuie sa cuprinda cel putin 50 de ore de zbor instrumental pentru Single-Engine IR(H) sau 55 de ore de zbor instrumental pentru Multi-Engine IR(H) si cel putin 150 de ore de instruire teoretica. Pentru detinatorii de CPL(H) sau PPL(H) cu calificare de noapte, pregatirea in zbor poate fi redusa cu 10 ore.
(iii) Curs modular pentru ATPL
Solicitantii unei ATPL(H) care urmeaza pregatirea teoretica in cadrul unui curs modular trebuie sa fie titularii cel putin ai unei PPL(H) și sa efectueze cel putin urmatorul numar de ore de pregatire intr-un interval de 18 luni:

  • pentru solicitantii titulari ai unei PPL(H) eliberata in conformitate cu Anexa 1 la Conventia de la Chicago: 550 de ore;
  • pentru solicitantii titulari ai unei CPL(H): 300 de ore.

Solicitantii unei ATPL(H)/IR care urmeaza pregatirea teoretica in cadrul unui curs modular trebuie sa fie titularii cel putin ai unei PPL(H) si sa efectueze cel putin urmatorul numar de ore de pregatire:

  • pentru solicitantii titulari ai unei PPL(H): 650 de ore;

  • pentru solicitantii titulari ai unei CPL(H): 400 de ore;

  • pentru solicitantii titulari ai unei IR(H): 500 de ore;

pentru solicitantii titulari ai unei CPL(H) și ai unei IR(H): 250 de ore.