Gestionarea situaţiilor de contaminare cu cenuşă vulcanică în FIR Bucureşti

Cenușa vulcanică este alcătuită în mare parte din particule de sticla și rocă. Aceste particule sunt abrazive și au o temperatură de topire (~1100°C) mai mică decât temperatura de funcționare în regim de croazieră a motoarelor cu turbină (~1400°C). Norul de cenușă vulcanică poate fi însoțit de soluții gazoase de dioxid de sulf (combinat cu apă creează acid sulfuric), clor (combinat cu apă creează acid clorhidric) și alte substanțe corozive pentru aeronavă și periculoase pentru sănătate. 

Documente de referință
-ICAO Doc 9691 Manual on Volcanic Ash,  Radioactive Material and Toxic Chemical Clouds Flight Safety and Volcanic Ash
-ICAO Doc 9974 Flight Safety and Volcanic Ash Risk management of flight operations with known or forecast volcanic ash contamination
-ICAO Doc 9859 Safety management manual
-ICAO Annex 3 ― Meteorological Service for International Air Navigation
-Procedures for Air Navigation Services (PANS) — Air Traffic Management (Doc 4444);
-Handbook on the International Airways Volcano Watch — Operational Procedures and Contact List  (Doc 9766)
-ICAO Volcanic Ash Contingency Plan — EUR and NAT Regions (EUR Doc 019/NAT Doc 006 Part II)
-EASA Safety Information Bulletin 2010-17R5
-Regulamentul (CEE) 3922/91 EU OPS
-Regulamentul (UE) 965/2012
-Procedură pentru gestionarea situațiilor de contaminare cu cenușă vulcanică în FIR București Ed. 1.0/01.11.2013
-PIAC CERT OPS Cap. 12 
Procedura de gestionare a situatiilor de contaminare cu cenusa vulcanica in FIR Bucuresti, ed. 1/2013 are ca scop stabilirea modului de coordonare intre autoritatile aeronautice, furnizorii de servicii de navigatie aeriana si operatorii aerieni, precum si a actiunilor care trebuie intreprinse in cazul contaminarii cu cenusa vulcanica a FIR Bucuresti.