Calificarea de zbor instrumental – IR

Calificarea de zbor instrumental – IR

Titularul unei IR poate zbura pe o aeronava in conditii IFR cu o inaltime minima de decizie de 200 ft (60 m).
In cazul unei IR multimotor, titularul poate zbura pe o aeronava in conditii IFR la inaltimi de decizie mai mici de 200 ft (60 m) daca a urmat pregatire practica specifica in cadrul unei ATO si a promovat sectiunea 6 a testului de indemanare prevazut in apendicele 9 la PART FCL pe aeronave multipilot.
Elicoptere. Pentru exercitarea privilegiilor de PIC in conditii IFR pe elicoptere multipilot, titularul unei IR(H) trebuie sa aiba cel putin 70 de ore timp instrumental, din care pana la 30 de ore pot reprezenta timp instrumental la sol.
Conditii indispensabile si credite
(i)         Solicitantii unei IR trebuie sa detina:
(a)        cel putin o PPL pe categoria corespunzatoare de aeronave si:

  • privilegiile zborului pe timp de noapte, in conformitate cu punctul FCL.810; sau

  • o ATPL pe o alta categorie de aeronave; sau

  1. o CPL pe categoria corespunzatoare de aeronave.

  1. Trebuie sa fi efectuat minim 50 de ore timp de zbor in raid ca PIC pe avioane sau elicoptere, din care minim 20 de ore efectuate pe categoria de aeronave relevanta.

Cunostinte teoretice si instruire practica
(i)         Curs. Curs teoretic si de instruire practica in cadrul unei ATO. Acest curs trebuie sa fie:
(i)        un curs integrat de pregatire, care cuprinde pregatire pentru IR, in conformitate cu apendicele 3 la PART FCL; sau
(ii)       un curs modular, in conformitate cu apendicele 6 la PART FCL.
(ii)        Examen. Solicitantii trebuie sa demonstreze, in urmatoarele domenii, un nivel de cunostinte teoretice corespunzator privilegiilor acordate:

  1. Legislatie aeronautica;

  2. Cunoasterea generala a aeronavei – Instrumente;

  3. Performante de zbor si monitorizarea zborului;

  4. Performante umane;

  5. Meteorologie;

  6. Radionavigatie;

  7. Comunicatii in conditii IFR.

Test de indemanare
  (i)      Solicitantii unei IR trebuie sa sustina un test de indemanare in conformitate cu apendicele 7 la Part FCL, prin care fac dovada capacitatii de a executa procedurile si manevrele relevante la un nivel de competenta corespunzator privilegiilor acordate.
  (ii)     in cazul unei IR multimotor, testul de indemanare se sustine pe o aeronava multimotor. in cazul unei IR monomotor, testul de indemanare se sustine pe o aeronava monomotor.
Valabilitate, revalidare si reinnoire
(i)        Valabilitate. O IR este valabila pe o perioada de 1 an.
(ii)       Revalidare. O IR se revalideaza in intervalul de 3 luni imediat precedent datei de expirare a calificarii. Solicitantii care nu promoveaza sectiunea relevanta a unei verificari a competentei IR inainte de data expirarii IR nu exercita privilegiile asociate IR pana la promovarea verificarii competentei.
(iii)      Reinnoire. Daca o IR expira, pentru reinnoirea privilegiilor, solicitantii trebuie:
(a)       sa urmeze cursuri de perfectionare in cadrul unei ATO pentru a atinge nivelul de competenta necesar promovarii elementului instrumental al testului de indemanare in conformitate cu apendicele 9 la Part FCL; si
(a)      sa promoveze o verificare a competentei in conformitate cu apendicele 9 la Part FCL, pe categoria de aeronave relevanta.
Daca IR nu s-a revalidat sau nu s-a reinnoit in ultimii 7 ani, este necesar ca titularul sa promoveze din nou examenul teoretic si testul de indemanare IR.
Cerinte specifice pentru categoria avioane
            IR(A) – Revalidare
Persoanele care solicita revalidarea unei IR(A):

  1. in cazul in care solicita si revalidarea unei calificari de clasa sau de tip, trebuie sa promoveze o verificare a competentei in conformitate cu apendicele 9 la Part FCL;

  2. in cazul in care nu solicita si revalidarea unei calificari de clasa sau de tip, trebuie:

  1. pentru avioanele cu un singur pilot, sa promoveze sectiunea 3b a verificarii competentei prevazute in apendicele 9 la PART FCL si partile din sectiunea 1 a acestei verificari aplicabile zborului avut in vedere; si

  2. pentru avioanele multimotor, sa promoveze sectiunea 6 a verificarii competentei pentru avioanele cu un singur pilot in conformitate cu apendicele 9 la PART FCL numai cu ajutorul instrumentelor;

  1. in cazul de la punctul 2 se poate folosi un FNPT II sau un FFS reprezentand clasa sau tipul de avion relevante, dar, in aceste circumstante, cel putin fiecare a doua verificare a competentei pentru revalidarea unei IR(A) trebuie efectuata pe un avion.

  2. Se acorda credite in conformitate cu apendicele 8 la Part FCL.

Cerinte specifice pentru categoria elicoptere
            IR(H) – Revalidare
Persoanele care solicita revalidarea unei IR(H):

  1. in cazul in care solicita si revalidarea unei calificari de clasa sau de tip, trebuie sa promoveze o verificare a competentei in conformitate cu apendicele 9 la Part FCL, pentru tipul relevant de elicopter;

  2. in cazul in care nu solicita si revalidarea unei calificari de clasa sau de tip, trebuie sa promoveze doar sectiunea 5 si partile relevante din sectiunea 1 a verificarii competentei prevazute in apendicele 9 la Part FCL, pentru tipul de elicopter relevant. in acest caz, se poate folosi un FTD II/III sau un FFS reprezentand  tipul de elicopter relevant, dar, in aceste circumstante, cel putin fiecare a doua verificare a competentei pentru revalidarea unei IR(H) trebuie efectuata pe un elicopter.

  3. Se acorda credite in conformitate cu apendicele 8 la Part FCL.

                          (ii) IR(H) – Extinderea privilegiilor de la elicopterele monomotor la elicopterele multimotor
Titularii unei IR(H) valabila pentru elicopterele monomotor care doresc sa obtina extinderea IR(H) la elicopterele multimotor trebuie:

  1. sa urmeze un curs de pregatire in cadrul unei ATO cuprinzand minimum 5 ore timp de instruire instrumentala in dubla comanda, dintre care 3 ore pot fi efectuate pe un FFS, FTD 2/3 sau FNPT II/III; si

  2. sa promoveze sectiunea 5 a testului de indemanare in conformitate cu apendicele 9 la Part FCL pe elicoptere multimotor.